Normaal moet je op voorhand je ticket kopen of moet je steeds op voorhand bv. Go Pass ingevuld hebben. Heb je een abonnement dan moet je dit natuurlijk bij je hebben.
Heb je je abonnement vergeten?
Heb je geen ticket op voorhand gekocht?
Normaal moet je op voorhand je SMS-ticket kopen. Ook kan je op de bus met je kaart van de Lijn betalen bij de chauffeur of via een toestel. Heb je een abonnement of verminderingskaart dan moet je die natuurlijk bij je hebben.
Heb je je abonnement of verminderingskaart vergeten?
De controleur zal een proces-verbaal opstellen. Je moet dan binnen de dertig dagen bewijzen dat je de houder bent van een abonnement of verminderingskaart. Vergeet je binnen een periode van twaalf maanden opnieuw je abonnement, verminderingskaart of identiteitskaart, dan krijg je een administratieve boete (type 3) van 20 euro. Vergeet je een tweede keer binnen een periode van twaalf maanden opnieuw je abonnement, verminderingskaart of identiteitskaart, dan krijg je een administratieve boete (type 3) van 50 euro.
Heb je geen ticket op voorhand gekocht?
De controleur zal een proces-verbaal opstellen. Hierop kan je eventueel schriftelijk reageren bij de "Dienst Administratieve Boetes" binnen de 30 dagen. Binnen de 60 dagen na de vaststelling laat de "Dienst Administratieve Boetes" je dan per brief weten of je al dan niet een boete krijgt. Wordt de boete bevestigd, dan moet je binnen de 30 dagen betalen via het overschrijvingsformulier dat bij de brief zit. De boete (type 1) bedraagt 107 euro voor een eerste overtreding. Bega je dezelfde overtreding een tweede of derde keer in een periode van 12 maanden, dan bedraagt de boete 294 euro resp. 400 euro.