Mogelijke kosten bovenop je abonnement

Artikel
Mogelijke kosten bovenop je abonnement

Films huren via je digitale televisie-abonnement

Je hebt verschillende soorten abonnementen voor digitale televisie. Meestal kan je dan ook films, TV-series of afleveringen van een TV-programma bekijken wanneer je maar wil 'on demand'.

Let hiermee op! Afhankelijk van je contract met je operator zit dit (niet) in de prijs van je abonnement inbegrepen. Indien niet, dan moet je hiervoor bijbetalen! Dan huur je (voor 24 uur) die film, serie of alflevering van je operator. Dat betekent dat je extra zal moeten betalen per film of aflevering van een serie op het einde van de maand. 

Apps kopen en 'in-app aankopen'

Heel wat apps en games zijn gratis. Toch let je best op wanneer je een app download of zelfs wanneer je een ‘gratis’ app gebruikt:

  • bij het installeren van de app lees je misschien niet goed dat er toch kosten aan verbonden zijn, let op!
  • het kan zijn dat de app of game gratis is maar als je bijvoorbeeld een game speelt, toch moet betalen om verder te kunnen spelen bij een bepaald 'level'
  • sommige games zijn op zich misschien gratis maar laten toe dat je extra levens, extra tijd, bijzondere tools enzovoort kan kopen (die noodzakelijk zijn om de game vlot uit te spelen) 

Laat je niet vangen!

Je limiet overschrijden

Je hebt een abonnement

  • om een bepaalde tijd te bellen per maand (tijden de daluren)
  • een bepaalde hoeveelheid te surfen per maand
  • een bepaald aantal sms’en te versturen

Als je gedurende de maand meer dan deze tijd (of op andere tijdsptippen) of meer dan deze hoeveelheden gebruikt, dan zal je factuur hoger zijn dan de prijs van je abonnement.

Check tijdens de maand af en toe hoeveel tijd en ruimte je nog over hebt om binnen je prijs te blijven. Vaak hebben operatoren hiervoor apps of kan je hiervoor naar hun webiste waar je dan moet inloggen met je klantenaccount.   

Verzekeren van je toestel?

Internet, bellen, televisie… het kost allemaal geld! Maar uiteraard kosten onze toestellen ook geld. Wanneer je een gsm koopt zal de verkoper ook vaak voorstellen om een verzekering te nemen die je jouw kosten vergoedt als je je telefoon bijvoorbeeld hebt laten vallen of als je hem kwijt bent.

Op het eerste zicht lijkt dit een interessant aanbod. Denk goed na of je dit wel echt wil want je zal er maandelijks een prijs voor betalen! Lees verder ook de 'kleine lettertje' die bepalen in welke gevallen de verzekering (toch) niet zal tussenkomen wanneer je toestel kapot gaat.

Een extra garantie voor je toestel?

Wanneer je een nieuw toestel hebt, heb je sowieso een 'wettelijke garantie' van 2 jaar. Dit wil zeggen dat als een toestel door een fabrieksfout kapot gaat of je het hierdoor niet kan gebruiken waarvoor het bedoeld was, de verkoper je een nieuw toestel moet geven of de aankoopprijs moet terugbetalen. Dit is door de wet vastgelegd en hiervan mag een verkoper niet afwijken! Houd je aankoopbewijs goed bij.

Daarnaast bieden veel verkopers ook nog een bijkomende 'commerciële garantie' voor een langere periode dan 2 jaar en/of die zou tussenkomen tijdens de eerste 2 jaar in gevallen de 'wettelijke garantie' geen oplossing biedt. Denk ook nu goed na of je dit wel echt wil want je zal er maandelijks een prijs voor betalen!  Lees verder ook de 'kleine lettertje' die bepalen in welke gevallen de 'extra garantie' (toch) niet zal tussenkomen wanneer je toestel kapot gaat.

Lees hierover meer op deze website in het artikel 'Garantie: hoe werkt dat' waar ook een filmpje staat waarin alles uitgelegd wordt.

Delen