Waarom krijg ik gepersonaliseerde reclame te zien op Facebook?

Artikel
Waarom krijg ik gepersonaliseerde reclame te zien op Facebook?

Zoals in het artikel "Reclame op Facebook: vind ik (niet) leuk, maar hoe werkt dat juist?" aangehaald haalt Facebook het overgrote deel van z’n inkomsten uit reclame op het netwerk. Nu we weten waar Facebook z’n geld vandaan haalt, kunnen we ons de vraag stellen waarom Facebook daar zo veel geld mee verdient. Met andere woorden: waarom is gepersonaliseerde reclame zo belangrijk voor bedrijven en merken?

Heel wat bedrijven willen hun advertentie richten op de juiste persoon op de juiste plaats op het juiste moment. Ze willen zich focussen op die specifieke mensen die werkelijk een interesse hebben in de producten die ze aanbieden (dit noemen we de ‘doelgroep’ van een bedrijf).  Het zou namelijk zonde zijn om veel geld te investeren in reclame die de verkeerde mensen bereikt. En wat is een ideale manier voor bedrijven om te weten te komen wie al dan niet geïnteresseerd is? Juist ja, door zich te baseren op onze persoonlijke informatie op Facebook! Zo kunnen ze nauwkeurig beslissen bij wie hun reclame terecht zal komen (bijvoorbeeld bij vrouwen tussen de 25-35 jaar, bij mannen die graag op reis gaan, bij jongeren uit een bepaalde regio, enzovoort). Bovendien denken heel wat bedrijven dat gepersonaliseerde reclame beter werkt omdat mensen dan advertenties krijgen die afgestemd zijn op hun persoonlijke kenmerken, voorkeuren en interesses. Dit zouden ze leuker moeten vinden dan gewone reclame. Toch moeten bedrijven hiermee opletten: heel wat mensen vinden het namelijk eng en vervelend dat hun persoonlijke gegevens gebruikt worden voor gepersonaliseerde reclame. Ze ervaren dan een gevoel van privacybezorgheid, en dit zorgt ervoor dat ze de reclame niet leuk vinden.

Kort en goed: Facebook biedt de ideale mogelijkheid aan om reclame te personaliseren, al moeten bedrijven wel oppassen voor het risico dat ze de mensen hiermee afschrikken. Maar ondanks dit risico, staan heel wat bedrijven aan te schuiven voor gepersonaliseerde reclame. En daarom krijgen we dus die advertenties te zien. Mysterie opgelost

(Brahim Zarouali, Universiteit Antwerpen, Adlit project)

Delen