Influencers op Instagram - hashtag of reclame ? – laat je niet vangen !

Artikel
Influencers op Instagram - hashtag of reclame ? – laat je niet vangen !

Op Instagram is het fenomeen ‘influencers’ opgedoken. Influencers zijn bloggers of bekende personen die op Instagram hun leven delen door het posten van foto’s. Van het ontbijt in de ochtend, de winkeluitstap in de stad tot hun reisjes. Influencers brengen bij het plaatsen van deze foto’s merken herkenbaar in beeld ofwel wordt het merk waarvan een product of dienst op de foto staat vernoemd tussen een hele reeks hashtags.

Laat je echter niet vangen! De Instagramposts met vermelding van een merknaam van deze bekende bloggers, modellen, acteurs en actrices zijn meestal ook een vorm van reclame. Deze bekende gezichten delen niet zomaar deze foto’s met hun volgers. Ze worden door deze merken betaald om een foto van hun producten te delen met de wereld. Voor het merk zelf is het mooi meegenomen dat hun merk extra in de kijker wordt gezet door een bekend persoon. Bekende gezichten, bloggers en beroemdheden vormen voor veel personen een voorbeeld naar wie opgekeken wordt. De producten of voorwerpen die zij delen met de wereld worden door hun fans als belangrijk gezien. Vaak willen volgers de producten die deze bekende personen bezitten zelf ook hebben.

Veel volgers weten niet dat dergelijke Instagramposts reclame zijn omdat het niet (duidelijk) vermeld wordt dat het om reclame gaat. Als er al een vermelding ‘ad’ (afkorting voor advertentie of advertising) als hashtag onder de foto staat om aan te duiden dat het om reclame gaat, dan staat deze meestal verstop tussen een hele reeks andere hashtags. Bovendien worden de hashtags met vermelding van de merknaam meestal in de eerste rijen van de hasthags onder de foto’s geplaatst. Dit wordt bewust gedaan omdat personen die Instagram bekijken op hun mobiele telefoon enkel de eerste 3 rijen met hashtags te zien krijgen.

De Instagramposts van influencers zijn dus eigenlijk reclameaffiches die gedeeld worden met duizenden of miljoenen mensen die tot de volgers van de influencers behoren.

(Kristien Daems, Universiteit Antwerpen, Adlit project)

Delen