Hoe gemakkelijk herken jij reclame op het internet? Een vergelijking tussen online banners en native advertising

Artikel
Hoe gemakkelijk herken jij reclame op het internet? Een vergelijking tussen online banners en native advertising

Kinderen en jongeren worden steeds vaker blootgesteld aan online reclame aangezien ze steeds meer tijd spenderen op het internet op verschillende mediatoestellen zoals smartphones, tablets en computers. De populairste vorm van online reclame is ongetwijfeld online banner reclame. Online banners zijn afbeeldingen op websites waarop je kan klikken om meer informatie te verkrijgen over een product of dienst, of om doorgestuurd te worden naar de website van het merk in kwestie. Onderzoek toont echter aan dat banners niet zo effectief zijn, onder meer door het fenomeen banner blindness of het bewust negeren van banner reclame. Adverteerders zijn daarom continu op zoek naar nieuwe vormen van online reclame die wel effectief zijn. Eén van die vormen is native advertising. Native advertising is een vorm van online reclame dat helemaal de vorm en functie aanneemt van het platform waarop het wordt geplaatst. De advertenties komen vaak voor op nieuwssites en zien eruit als een gewoon nieuwsartikel. Het enige doel van dit artikel is echter promotie maken voor een merk. Adverteerders betalen journalisten om een artikel te schrijven over hun merk. Online banners kende je waarschijnlijk al, maar had jij ooit al gehoord van native advertising?

Recent onderzoek bij jonge kinderen tussen 7 en 12 jaar heeft aangetoond dat kinderen native ads minder goed herkennen en begrijpen dan online banners, wat ook het geval blijkt te zijn bij volwassenen. Dit komt waarschijnlijk doordat native ads meer geïntegreerd worden in de inhoud van de website terwijl online banners vaak duidelijker te onderscheiden zijn van de website-inhoud. Kinderen hebben het wel veel moeilijker om zich het merk te herinneren van de online banners. Slechts 18% van de kinderen kon zich het merk herinneren nadat ze werden blootgesteld aan een online banner op een website, terwijl bijna 42% zich het merk herinnerde na blootstelling aan een native ad. Ten slotte werd in het onderzoek ook aangetoond dat kinderen de native ads veel minder leuk vinden dan de online banners.

(Steffi De Jans, Universiteit Antwerpen, Adlit project)

Delen