Artikel
Ethische vraagtekens bij online reclame

Het feit dat online marketing- en reclamestrategieën kritisch onder de loep worden genomen heeft in eerste en voornaamste instantie te maken met privacy-gerelateerde bezorgdheden. Vooral een gebrek aan transparantie staat daarbij centraal. Het is niet steeds duidelijk dat persoonlijke en...

Artikel
Geolocalisatie en locatiegegevens

Steeds meer apps maken gebruik van geolocalisatie. Hiermee wordt bedoeld dat ze via GPS- of wifi- signalen jouw locatie kunnen bepalen. Met deze informatie kijkt een app waar je bent en vanwaar je mailt, blogt, een foto post of incheckt; welke route je neemt naar het werk of school; enz. Op...

Artikel
Hoe gemakkelijk herken jij reclame op het internet? Een vergelijking tussen online banners en native advertising

Kinderen en jongeren worden steeds vaker blootgesteld aan online reclame aangezien ze steeds meer tijd spenderen op het internet op verschillende mediatoestellen zoals smartphones, tablets en computers. De populairste vorm van online reclame is ongetwijfeld online banner reclame. Online banners...

Artikel
Vloggers en reclame: twee handen op één buik?

Reclame beperkt zich al lang niet meer tot de klassieke tv-spotjes. Je weet wel, die korte filmpjes waarvoor tv-programma’s worden onderbroken, of die worden getoond tussen twee shows door, en waarin merken en hun producten worden aangeprezen. Reclamemakers weten immers maar al te goed dat...

Artikel
Influencers op Instagram - hashtag of reclame ? – laat je niet vangen !

Ken jij het fenomeen "influencers" al, bloggers of bekende personen die op Instagram hun leven delen door het posten van foto’s. Van het ontbijt in de ochtend, de winkeluitstap in de stad tot hun reisjes. Influencers brengen bij het plaatsen van deze foto’s merken herkenbaar in beeld ofwel wordt het merk waarvan een product of dienst op de foto staat vernoemd tussen een hele reeks hashtags. Val jij voor deze vorm van reclame?

Artikel
Waarom krijg ik gepersonaliseerde reclame te zien op Facebook?

Facebook haalt het overgrote deel van z’n inkomsten uit reclame op het netwerk. Nu we weten waar Facebook z’n geld vandaan haalt, kunnen we ons de vraag stellen waarom Facebook daar zo veel geld mee verdient. Met andere woorden: waarom is gepersonaliseerde reclame zo belangrijk voor bedrijven en merken?

Doe de Test

Wat weet jij over reclame?

Test aan de hand van 3 vragen wat je weet van (verborgen) reclametechnieken waarmee je elke dag in aanraking komt.

Start Doe de Test
Peiling

Wat is product placement ?

Artikel
Hoe ga jij om met reclame?

We staan maar weinig stil bij reclame. Daarom is het zeker niet overbodig jezelf een spiegeltje voor te houden over hoe je staat tegenover reclame en ermee omgaat. Jezelf vergelijken met de anderen kan hierbij helpen. “Hoe gaan jongeren om met reclame in de huidige commerciële omgeving? was een van de centrale vragen in een grootschalig onderzoek bij 2.663 jongeren in Vlaanderen. Het volledige rapport kan je terugvinden op apestaartjaren.be.  

Artikel
Reclame en de reclame cue

Kritisch nadenken over reclame: allemaal goed en wel, maar daarvoor moet je wel eerst weten of iets al dan niet reclame is. En laat dat nu net erg moeilijk zijn in de samenleving van vandaag, waar het gros van de reclame verborgen is in aantrekkelijke media zoals films, tv-series en spelletjes, enzovoort.

Artikel
Hoe en bij wie moet ik ongewenste reclame rapporteren?

Internetgebruikers kunnen ongewenste online reclame rapporteren bij de Jury voor Ethische praktijken in Reclame of het “JEP”, het onafhankelijk zelfregulerend orgaan van de Belgische reclamesector. Er dient een schriftelijke, gemotiveerde klacht ingediend te worden, dit kan via het online...

Artikel
Adblockers: de voor- en nadelen

Het gebruik van "adblockers", software die je kan installeren om online reclame te vermijden, heeft zowel voor- als nadelen. Even de zaken op een rijtje...

Artikel
Kan ik zelf bepalen welke online reclame ik te zien krijg?

Als internetgebruiker kan je meestal niet zelf bepalen welke online reclame je te zien krijgt. Een groot deel van de advertenties die je tegenkomt bij het surfen zijn gebaseerd op jouw surfgedrag en interesses (reclame op maat).

Artikel
Wie verzamelt mijn persoonsgegevens online en wat doen ze ermee?

Vele websites en apps verzamelen jouw persoonsgegevens zonder dat ze je voldoende controle geven over het gebruik en delen van deze gegevens. Zo bleek uit een recent internetonderzoek dat maar liefst 67% van de 1467 onderzochte websites en apps persoonsgegevens van kinderen verzamelden zoals hun naam, geboortedatum, emailadres, foto’s, video’,… . Jouw persoonsgegevens kunnen gebruikt worden voor reclamedoeleinden, waarbij reclame aangepast wordt aan de hand van die gegevens!

Artikel
“Reclame werkt niet bij mij”

We denken vaak reclame te slim af te zijn en denken dat het geen invloed uitoefent op ons. Weliswaar wordt voor het vormgeven van een reclamecampagne vrijwel altijd een reclamebureau ingezet. Zo wordt reclame op een professionele manier aangeboden op allerlei manieren om mensen te overtuigen om bepaalde producten te kopen. Hierbij probeert men in te spelen op de gevoelens van mensen en het merk zo positief mogelijk voor te stellen. Hoe werkt dat nu precies?

Artikel
Is het een reclameboodschap of is het een deel van het verhaal?

TV spotjes en reclameboodschappen via banners zijn meestal herkenbaar, omdat ze duidelijk onderscheiden zijn van de programma’s of andere informatie op een website. Maar er bestaat ook reclame waarbij een merk of product aanwezig is in een programma, film of spel zelf. Deze reclame is moeilijker te herkennen omdat het lijkt alsof het product of merk als vanzelfsprekend aanwezig is in het spel of deel uitmaakt van het verhaal van een programma of film. Dit is ‘geïntegreerde reclame’ of ‘sluikreclame’. Er zijn verschillende vormen van geïntegreerde reclame.

Artikel
Game jezelf reclamewijs!

Ken jij alle vormen van reclame herkennen? Laat jij je beïnvloeden door reclame? Test jezelf aan de hand van verschillende toffe games!

Artikel
Reclame op Facebook: vind ik (niet) leuk, maar hoe werkt dat juist?

Facebook is er in geslaagd op korte tijd uit te groeien tot een immens populair sociaal netwerk waar jongeren dol op zijn. Zo tonen recente cijfers aan dat maar liefst 87% procent van de jongeren in Vlaanderen een actieve account heeft op Facebook, waarvan 88% zelfs dagelijks inlogt[1]. Door deze immense populariteit genereert Facebook ontzettend veel inkomsten. Zo heeft het in het afgelopen jaar 2015 ongeveer 18 miljard Euro binnengehaald[2]. Maar, nu vraag je je ongetwijfeld af: “Hoe kan dit, Facebook is toch gratis? Vanwaar haalt het al dat geld?”

Artikel
Wat is dat eigenlijk 'reclamewijsheid'? En wanneer ben je 'reclamewijs'?

Reclamewijsheid omvat alle kennis en vaardigheden om reclame kritisch te bekijken. Dat is belangrijk om goed doordachte keuzes te maken en enkel zaken aan te kopen die je nodig hebt. Een iPhone kan zo aan slechts 1 euro verkocht worden, terwijl er een duur abonnement aan gekoppeld is waardoor de smartphone op lange termijn zeer duur betaald zal worden...

Hulp en AdviesNood aan een goed gesprek? Zit je nog met vragen of heb je concreet advies nodig?
Hier vind je alle nuttige adressen en contactgegevens van organisaties die je met raad en daad kunnen bijstaan.