Abonnement

Artikel
Abonnement

Weet wat je nodig hebt

Voor het gebruik van je mobiele telefonie en internet en/of voor je vaste telefoon-, TV- en/of internetaansluiting bij je thuis heb je de keuze tussen tal van mogelijkheden en bijhorende betaalmethoden en abonnementen. Het antwoord op volgende vragen is hierbij belangrijk:

  • het aantal minuten dat je naar het binnen- en buitenland belt
  • of je vooral tijdens de daluren of tijdens piekuren belt
  • het aantal sms'en dat je verstuurt
  • het aantal MB of GB dat je gebruikt om (mobiel en via je vaste lijn) te surfen (en muziek te luisteren, films te downloaden, te gamen enzovoort)
  • of je ook 'on demand' films wil kunnen huren
  • of je eventueel al je abonnementen bij eenzelfde provider wilt
  • enzovoort

Surf je naar bestetarief.be waar je de goedkoopste abonnementsformule voor jou kan terugvinden, dan zullen ze je over deze telecombehoeften uitgebreid bevragen. Handig is dat je dan je (gedetailleerde) facturen bij je hebt van de afgelopen maanden of minstens een goed zicht hebt op wat je onlangs verbruikte. Neem desnoods contact met je huidige provider(s) om deze informatie te verkrijgen.

Prepaid of postpaid? 

Voor je mobiele telefonie en mobiel internet kan je bij veel operatoren kiezen tussen een prepaid en postpaid formule om je verbruik te betalen.

Bij prepaid betaal je vooraf en kan je van je GSM of smartphone gebruik maken tot je geld op is. Dan moet je je kaart weer herladen. Dit kan op verschillende manieren: via een Mister Cash machine, door een kaart/ticket in de winkel te kopen en een code naar je operator te sms'en, door een overschrijving te doen. 

Bij postpaid heb je een abonnement waarbij je telkens na een periode je verbruik betaalt. Je krijgt dan meestal elke maand een factuur om je verbruik van de afgelopen periode te betalen.

Een tussenvorm is dat je sowieso elke maand een vast bedrag moet betalen, ook als je minder verbruikt dan wat je met dit bedrag kan verbruiken. Verbruik je evenwel meer, zal je hiervoor moet bijbetalen. Je krijgt dan elke maand een factuur met het afgesproken minimumbedrag dat eventueel vermeerderd is met je extra verbruik. 

Vergelijk de prijzen: www.bestetarief.be 

Weet je wat je nodig hebt, dan moet je op zoek naar het abonnement dat het best aansluit bij je behoeften. Dan moet je verder best ook nog kijken bij welke operator je het goedkoopste af bent. 

Het is niet zo heel makkelijk te vergelijken welke operator voor jou het beste en goedkoopste abonnement heeft. De voorwaarden en tariefvoorwaarden verschillen, er zijn soms nog 'verborgen kosten' zoals 'aansluitingskosten' enzovoort.

De overheid heeft een tool ontwikkeld om voor jou het beste abonnement te kunnen kiezen. Surf naar www.bestetarief.be om te kijken of je goedkoper kan bellen, sms'en, surfen dan nu het geval is. Het kan je meerdere euro's per maand aan besparingen opleveren!

Ken je abonnement: oppassen voor de extra's !

Soms weet je niet op voorhand hoeveel je factuur de volgende maand zal bedragen. Dit is wanneer je factuur volledig afhangt van hoeveel je effectief gebruik maakt van een dienst. Zo zijn er abonnementen waar je bijvoorbeeld 0,05 euro per effectief gebelde minuut betaalt en waarbij je dus 0 euro moet betalen wanneer je helemaal niet belt. Je factuur is ook onzeker wanneer je voor een vast bedrag maar beperkt van het abonnement gebruik kan maken, en je voor extra diensten moet bijbetalen. Dit is zo:

  • wanneer je voor een vast bedrag een beperkt aantal minuten mag bellen in het binnenland, en je meer minuten belt en/of naar het buitenland belt
  • wanneer je voor een vast bedrag een beperkt aantal sms'en mag versturen, en je meer sms'en verstuurt
  • wanneer je voor een vast bedrag een beperkt aantal TV-zenders kan kijken, en je (tijdelijk) andere kanalen bestelt waarvoor je moet bijbetalen
  • wanneer je voor een vast bedrag een beperkt aantal TV-zenders kan kijken en een aantal films, en je bijkomend films bestelt waarvoor je moet bijbetalen
  • wanneer je voor een vast bedrag een bepaalde surf- of downloadvolume mag verbruiken, en je meer surft of download op je computer, tablet of smartphone 

Deze kosten kunnen oplopen, let er dus mee op! Soms besef je pas de maand nadien hoeveel extra geld je hebt opgemaakt. Veel operatoren hebben wel apps die je verbruik bijhouden en waarschuwen ze je wanneer de extra kosten oplopen. Ook moet je vaak op een of andere manier de toestemming geven om bijkomende kosten te maken (bijvoorbeeld door een pincode in te geven) maar niet altijd.

Je kan zelf vastleggen wanneer er waarschuwingen aan je verstuurd worden over de extra kosten die je aan het maken bent als je een postpaid-abonnement hebt voor mobiele telefonie en/of mobiel internet. Heb je zelf hierover niets vastgelegd, wordt je gewaarschuwd wanneer je 50 euro meer dreigt uit te geven door je mobiel bel- en/of surfgedrag. Zie www.bipt.be om hierover meer te weten te komen. Check ook de website van je eigen operator om meer informatie hierover te verkrijgen en neem zeker contact op met je operator als je hieraan iets wil wijzigen.

Wat als ik mijn abonnement niet meer kan betalen?

Wanneer je je abonnement niet betaalt zoals afgesproken, dan kan de operator het contract beëindigen. Meestal zullen ze wel eerst nog een herinnering versturen per brief, e-mail of sms voordat ze dit doen. 

Soms sluiten ze je ook tijdelijk af wanneer je je facturen niet op tijd betaalt. Dan kan je niet meer zoals anders bellen, sms'sen of internetten. Je blijft dan afgesloten tot je al je openstaande facturen betaald hebt. Of voor altijd indien je zdefacturen niet betaalt of over deze terugbetaling geen regeling afspreekt. Voor deze afsluiting mogen geen kosten worden aangerekend. Komt het weer in orde tussen jou en je operator, zullen ze je opnieuw aansluiten zodat je weer kan bellen, tv kijken en/of internetten. Voor deze heraansluiting mogen ze dan maximaal 30 euro aanrekenen.

Heb je ernstige betaalmoeilijkheden, dan kan je proberen een afbetalingsregeling te onderhandelen met je operator. Je kijkt dan ook best na of je geen minder duur abonnement zou moeten nemen (bij een andere operator). Wil je een goed zicht op hoeveel euro je per maand kan afbetalen, dan krijg je best eerst goed zicht op wat je uitgaven zijn tegenover je inkomsten (en welke uitgaven je zou kunnen veminderen) om te weten wat een goed en haalbaar afbetaalplan voor jou is. Heb je hierbij hulp nodig of lukt het niet om op eigen houtje een realistisch afbetaalplan af te spreken, surf dan naar eerstehulpbijschulden.be om te zien wie je kan bijstaan.

Hoe je abonnement beëindigen? Wat met het toestel dat ik heb gekregen bij het aangaan van het abonnement?

Al je contracten voor televisie, internet en telefonie mag je na 6 maanden kosteloos stopzetten. Dit doe je door je operator te laten weten dat je je abonnement wil stopzetten, onmiddelijk of bijvoorbeeld een maand later. Bij het aangaan van een abonnement bij een andere operator doet de nieuwe operator dit soms voor jou. Wil je niet wachten tot de eerste 6 maanden voorbij zijn, en laat je je contract al vroeger eindigen, dan kan de operator van jou een beperkte schadevergoeding eisen.

Heb je een toestel gehuurd bij je operator, dan moet je na het einde van je abonnement dit toestel meestal teruggeven aan je operator. Dit gaat bijvoorbeeld over decoders om digitale TV te kijken. Let goed op dat je dit op tijd doet, en zorg ervoor dat je een bewijs van je terugzending of afgifte in een winkel hebt!

Heb je bij het aangaan van een abonnement een bepaald toestel gekregen of gekocht aan een sterk verlaagde prijs (bijvoorbeeld een gsm voor 1 euro), dan ben je destijds vaak een contract voor langere duur aangegaan, vaak tot 2 jaar lang. Ook dan kan je na 6 maanden kosteloos je contract opzeggen en moet je geen schadevergoeding betalen omdat je je contract niet zo lang uitzit als voorzien. De operator mag dan wel nog, indien dit zo in het contract voorzien was, een bijkomende vergoeding voor het toestel vragen. Bij het aangaan van zo een abonnement zou je een tabel moeten hebben gekregen die precies aanduidt hoeveel deze vergoeding bedraagt naargelang wanneer je het contract beëindigt.

 

Delen